
"מי המנצל ומי המנוצל
בתוכניות הריאליטי?"
תוכניות ריאליטי:
ז'אנר טלוויזיוני אשר אינו מתוסרט בדרך כלל, ומתעד אירועים אמיתיים (מציאותיים בניגוד לדרמה בדיונית וכתובה. בתוכנית מציאות משתתפים לרוב
אנשים שאינם שחקנים, ואינם מגלמים דמות בדויה, אלא מופיעים בתור עצמם.


תוכניות הריאליטי נפוצות מאוד בקרב כל העולם וישנן תוכניות פופולאריות המשודרות כבר שנים וחוזרות על עצמן לעוד עונות. לדוגמה: האח הגדול,הישרדות,המירוץ למיליון וכו'..
בתוכניות הריאליטי הניצול מגיע מ3 גורמים שונים:
*הפקה
*מתמודדים כל גורם מנצל גורם, וכל גורם גם מנוצל
*צופים על ידי גורם אחר.
איך זה מתחיל?
נקודת ההתחלה היא ההפקה, כלומר האנשים אשר שולטים התוכן שאנו נצפה.
ברוב המקרים המפיקים טוענים שהמטרה מקדשת את אמצעיה.
בנוסף, ההפקה מכירה את המתמודדים לעומק ובכך היא משמשת את הידע הרב נגדם.
למה? על מנת שהתוכן יתאים לציפיות וכמובן רייטינג.
עורכי התוכנית הם המחליטים על מה שאנו נראה, ומאיזה נקודת מבט. דבר זה תורם הבניית מציאות ואישיות של המתמודד. ובכך אנו רואים את זה שנעשה ניצול של ההפקה כלפי המתמודדים.
נקודת ההתחלה היא ההפקה, כלומר האנשים אשר שולטים התוכן שאנו נצפה.
ברוב המקרים המפיקים טוענים שהמטרה מקדשת את אמצעיה.
בנוסף, ההפקה מכירה את המתמודדים לעומק ובכך היא משמשת את הידע הרב נגדם.
למה? על מנת שהתוכן יתאים לציפיות וכמובן רייטינג.
עורכי התוכנית הם המחליטים על מה שאנו נראה, ומאיזה נקודת מבט. דבר זה תורם הבניית מציאות ואישיות של המתמודד. ובכך אנו רואים את זה שנעשה ניצול של ההפקה כלפי המתמודדים.


http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000734349
מאמר מאת יוסי ניסן, אשר פורסם בעיתון "גלובוס" במרץ 2012 .
כאמור מאמר זה מתייחס לשערוריית הכדורים הפסיכיאטרים שחולקו לחלק ממשתתפי תוכנית "האח הגדול" .
במאמר זה טוען סער שיינפיין, שהוא מפחד מהפקת האח הגדול,
לדבריו: "שאלו אותי אם אהיה מוכן לעשות סקס לעיני המצלמות"
בנוסף לכך הגיב חבר הכנסת מר ניסים זאב שטען- "רק מסוממים יכולים להיות בתוכנית כזו, גם הקהל צריך כדורים."
מכן אנו מבינים שהמטרה הגדולה של ההפקה
היא בעצם שאחוזי הרייטינג יהיו גבוהים ושהצופים ידברו ויביעו עניין ודעה על
התוכנית.
וכדי שיקרה דבר זה, ההפקה חייבת לספק לצופים עניין וחשק כגון: רומנים,ויכוחים,משברים וכו'...
לדוגמה - https://www.youtube.com/watch?v=4PHOHtqxRLk
שבמקרה זה משודר לנו ריב בין מתמודדי האח הגדול פלורי ודודו כאשר הם רבים על מי יכין את האוכל ויהיה אחראי על המטבח.
כאשר הצופים מבחינים בריב כזה, הצופים ישר מביעים את דעתם בנושא בכל כלי התקשורת למינהם, ודבר זה מעלה את הרייטינג לצפייה בשנית וכמובן שפה נכנס עניין הניצול הנגדי, הניצול של הצופים בבית כלפי ההפקה.
מהן הסיבות שהצופים בבית צופים בריאלטי?
1. צרכים אסקפיסטים – בריחה מן המציאות, הפגת מתחים והדחקת צרות.
2. צרכים חברותיים – יחסים אישיים, צפייה כדי להתחבר אל האחר.
3. צרכים ריגושיים – חיזוק והערכה עצמית
4. צרכים קוגניטיביים – היכרות עם הסביבה ותחומי העניין שעליהם מדברים.
וכדי שיקרה דבר זה, ההפקה חייבת לספק לצופים עניין וחשק כגון: רומנים,ויכוחים,משברים וכו'...
לדוגמה - https://www.youtube.com/watch?v=4PHOHtqxRLk
שבמקרה זה משודר לנו ריב בין מתמודדי האח הגדול פלורי ודודו כאשר הם רבים על מי יכין את האוכל ויהיה אחראי על המטבח.
כאשר הצופים מבחינים בריב כזה, הצופים ישר מביעים את דעתם בנושא בכל כלי התקשורת למינהם, ודבר זה מעלה את הרייטינג לצפייה בשנית וכמובן שפה נכנס עניין הניצול הנגדי, הניצול של הצופים בבית כלפי ההפקה.
מהן הסיבות שהצופים בבית צופים בריאלטי?
1. צרכים אסקפיסטים – בריחה מן המציאות, הפגת מתחים והדחקת צרות.
2. צרכים חברותיים – יחסים אישיים, צפייה כדי להתחבר אל האחר.
3. צרכים ריגושיים – חיזוק והערכה עצמית
4. צרכים קוגניטיביים – היכרות עם הסביבה ותחומי העניין שעליהם מדברים.
הפקת התוכנית עובדת מספר רב של
שעות,ימים, חודשים ואפילו שנים כדי להביא את המציאה הבאה שתעניין את הקהל.
והצופים? לאחר יום קשה רוצים רק לשבת בכורסא ולצפות במשהו מעניין שיעורר את עינהם.
הצפייה בריאליטי מעסיקה אנשים רבות מול מסך הטלוויזיה ובמילים אחרות נשאבים לתוכם
והם מתנתקים מהמציאות הקיימת.
מדבר זה נוצר ניצול של הצופים כלפי המתמודדים. הצופים "מנצלים" את אורח החיים של המתמודדים ומכניסים אותם לאורח חייהם.
פורסם מחקר בשנת 2004 שנותן ביקורת על הצפייה בריאליטי, בו גילו כי המניע העיקרי לצפייה זה התשוקה והרצון להרגיש חלק או מקובל וחזק בקרב הסביבה. בדבר זה הצופים מרגישים תחושת עליונות שלפעמים משדרים לנו שהמתמודדים מוצגים ככישלון,עליבות ומצב מביך..
אך בתוכניות אלה יש גם מסר שהוא סמוי, שגם האדם מהמעמד הנמוך בחברה יכול להצליח ולהתפתח. ניתן להוסיף שהצופים מזדהים גם עם מתמודדים במובן שלילי, רוצים לראות אותם נכשלים או למקרה הצורך מודחים.
מדבר זה נוצר ניצול של הצופים כלפי המתמודדים. הצופים "מנצלים" את אורח החיים של המתמודדים ומכניסים אותם לאורח חייהם.
פורסם מחקר בשנת 2004 שנותן ביקורת על הצפייה בריאליטי, בו גילו כי המניע העיקרי לצפייה זה התשוקה והרצון להרגיש חלק או מקובל וחזק בקרב הסביבה. בדבר זה הצופים מרגישים תחושת עליונות שלפעמים משדרים לנו שהמתמודדים מוצגים ככישלון,עליבות ומצב מביך..
אך בתוכניות אלה יש גם מסר שהוא סמוי, שגם האדם מהמעמד הנמוך בחברה יכול להצליח ולהתפתח. ניתן להוסיף שהצופים מזדהים גם עם מתמודדים במובן שלילי, רוצים לראות אותם נכשלים או למקרה הצורך מודחים.

מרכז הריאליטי שלנו זה המתמודדים שבאמצעותם נקבע אחוזי הרייטינג של התוכנית, דיבור התוכנית ומה יקרה בעתיד.
בעונה האחרונה ששודרה באח הגדול נחשפנו
למגוון ויכוחים,רומנים ועוד מלא תחושות קיימות.
הדמות הבולטת בעונה זו הייתה שי חי. שי חי היה השנוא בקרב בית האח, וכפי שכולנו זוכרים רוב העימותים היו נעשים בשיחתו – "כל האמת בפרצוף.
בכתבה מתוך "ישראל היום" אנו נחשפים לדיבוריו,מעשיו והשגת הפרסום שהצליחה.
כותב הכתבה תיאר את הנושא כ- "האח הגדול 7 – אנטי גיבור – באנטי עונה.
מזכירה, לא פחות מ-5 דיירים עזבו את הבית מרצונם וכותבי הטוקבקים תיארו זאת ככישלון!
אז לאחר ששי חי עזב, איך תיזכר "האח הגדול" 7? כעונת קץ האידיאולוגיות? כעונה הפוסט־פוסט־מודרנית הראשונה? כעונה שבה המניפולציות ותרגילי ההפקה שברו שיאים של ריקבון מוסרי ואנושי, עודדו חוסר שליטה, טיפחו היעדר הקשבה, הזינו מחנות יריבים והפיצו שנאת חינם? אולי היא פשוט לא תיזכר. זה הרי לא היה בידור. זו פארסה. ( מתוך הכתבה)
http://www.israelhayom.co.il/article/364231
הדמות הבולטת בעונה זו הייתה שי חי. שי חי היה השנוא בקרב בית האח, וכפי שכולנו זוכרים רוב העימותים היו נעשים בשיחתו – "כל האמת בפרצוף.
בכתבה מתוך "ישראל היום" אנו נחשפים לדיבוריו,מעשיו והשגת הפרסום שהצליחה.
כותב הכתבה תיאר את הנושא כ- "האח הגדול 7 – אנטי גיבור – באנטי עונה.
מזכירה, לא פחות מ-5 דיירים עזבו את הבית מרצונם וכותבי הטוקבקים תיארו זאת ככישלון!
אז לאחר ששי חי עזב, איך תיזכר "האח הגדול" 7? כעונת קץ האידיאולוגיות? כעונה הפוסט־פוסט־מודרנית הראשונה? כעונה שבה המניפולציות ותרגילי ההפקה שברו שיאים של ריקבון מוסרי ואנושי, עודדו חוסר שליטה, טיפחו היעדר הקשבה, הזינו מחנות יריבים והפיצו שנאת חינם? אולי היא פשוט לא תיזכר. זה הרי לא היה בידור. זו פארסה. ( מתוך הכתבה)
http://www.israelhayom.co.il/article/364231

לסיכום, תוכנית המציאות מעניקה לצופים הצצה נדירה, תוך שימוש באשליית
חוסר התיווך, למבנה העל של החברה הליברלית. כלומר, תוכניות ריאליטי מנסות לשקף
לצופים עובדתיות, איזון, ניטראליות לכאורה, כאשר המסר העיקרי הז'אנר מנסה להעביר
זה מה שאנחנו רואים זוהי המציאות.
http://textologia.net/?p=3875
http://textologia.net/?p=3875
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה